Az esküvői öltözékek divatja a huszadik században folyamatosan változott.
Az 1920-as években például leginkább a csipkés, natúr színű – pezsgő, bézs, csontfehér – ruhák hódítottak.
Az egyenes, lefelé enyhén bővülő szabása leginkább a magas, vékony lányoknak állt jól, fátyol helyett pedig sikkesebb volt a fejpánt, tollas kiegészítő vagy kalap.
A ’30-as években a csipke háttérbe szorult és előtérbe került a szatén, illetve a selyem; a továbbra is egyszerű szabású ruhát kristályokkal, brossokkal tették feltűnőbbé.
A tervezők előszeretettel díszítették a ruhákat különböző népi motívumokkal hímezve.
Ebben az időben Budapest a divat mellett a filmkészítésben is elöljáró volt.
’32-ben közel 500 mozi és 20 filmvállalkozás van Magyarországon. Ma sincs jobb divatközvetítő, mint a filmek.
Gondoljunk csak a Meseautó, a Tavaszi zápor, a Méltóságos kisasszony stb. című filmekre.
A képen Szeleczky Zita hímzett blúzban, az utóbbi film főszerepében.
A későbbiekben reneszánszát élte a csipke, amit immár szaténnal is kombináltak.
A szoknyarész egyre inkább bővült, és az ’50-es években – az Audrey Hepburn Mel Ferrerrel kötött házasságakor viselt ruhának megfelelően, ahol egy Balmain által tervezett, galléros, térd alá érő tányérszoknyát láthatunk – többnyire lábszárig ért.
A következő esküvőjén viselt rózsaszín gyapjúruháját Hubert de Givenchy tervezte, akivel életük végéig nagy barátságban voltak és akinek a múzsája is volt.
Jackie ruhája 50 m elefántcsont selyem taftból készült, egy fűzőből és hullámzó, kerek szoknyából állt, apró virágokkal díszítették, de a hozzá viselt gyöngysor és hófehér kestyű tette igazán elegánssá.
A tervező Anne Lowe volt, akit sajnos nem jegyzett meg a divatszakma. Ugyanis a menyasszony a sajtó kérdésére csak annyit válaszolta, hogy „valami néger nő volt a tervező”.
A második esküvőjén Aristotle Onassis-szal (1968-ban) Valentino által tervezett rövid csipkeruhát viselt.
Elisabeth Taylor 1950. májusában, 18 évesen ment hozzá a 23 éves Conrad „Nicky” Hiltonhoz.
Elizatbeth ruháját az a hollywoodi jelmeztervezőnő, Helen Rose készítette, aki később Grace Kelly-ét is.
Liz csokra apró gyöngyvirágokból és orchideákból állt.
A második (vagy akár már a nyolcadiknál, mint pl. Elisabethnél) szertartáson a ruhák egyre inkább színesedtek.
1954-ben, második esküvőjén csokoládébarna, prémgalléros lábszárközépig érő kosztümöt viselt, amikor hozzáment Joe DiMaggio baseball játékoshoz. (kép)
1956-ban, Arthur Millerrel kötött esküje alatt egyszerű pulóvert és szoknyát viselt. A bájos, fehér ruhát csak a sajtó kedvéért vette fel.
Folytatása következik a 3. részben ITT.
Ha lemaradtál volna az 1. részről, ITT elolvashatod.